Bobby Ewing

DJ bobby ewing

He plays the funk elektrik


1971

Jimmy Dewit wordt geboren in Leuven. Hij groeit er op met de 45-toerenplaatjes van zijn vader die jukeboxen verkoopt, en met Dallas op donderdagavond.

1986

Na lang zagen en met de opbrengst van de verkoop van zijn Marklin-treintjes koopt Dewit zijn eerste synthesizer, in de Music Center in Leuven. Een Korg Poly-800, nog altijd de mooiste synthesizer ooit.

1990

Dewit begint te draaien op fuiven en wordt al snel resident-dj in Café Apero (Oude Markt, Leuven). Op dat moment dé funk- en soulkeet van Groot Leuven.

1994

Samen met jeugdvrienden Adriaan Van den Hoof en Fraxi Somers ontstaat het plan om zélf feestjes te organiseren. Discofeestjes, om deze lang cultureel incorrecte dansmuziek terug aanvaardbaar te maken. En ook wel om gewoon zelf de platen te kunnen draaien. Discobar Galaxie is geboren. Onder de noemer Le Look Le Plus Cool maken ze Rumba&Co (Kiekenstraat, Leuven) onveilig.

Over de dj-naam Bobby Ewing wordt tien seconden nagedacht. Ze gaat een carrière lang mee.

2000

Op 1 april maakt Discobar Galaxie haar radiodebuut op Studio Brussel in het populaire programma Hang The DJ. Hun opname wordt op een zaterdagmiddag uitgezonden en bevat nummers van zowel Julio Iglesias, AC/DC, Krafwerk en Beck. Het huis van Dewit zit nokvol.

Diezelfde zomer krijgt het trio een eigen radioshow op zaterdag- en zondagmiddag. Wanneer Dewit ook als samensteller bij StuBru aan de slag kan, geeft hij zijn standvastige job op voor de muziek.

2002

Discobar Galaxie laat een eerste naamkaartje achter. In Your Space is een eclectische mixcd van Dewit. Een feestje om mee naar huis te nemen.

Maar er zijn meerdere eerste keren. Tijdens Rock Werchter draait het drietal platen, vanop de toren van een lokale biergigant. Een heus tussenfestival, tussen de optredens door. Een origineel concept, dat sindsdien overal is gekopieerd.

En ze draaien hun eerste set op Marktrock (Leuven), toen dat nog cool was. Een grootse thuismatch die zo druk wordt bezocht, dat de Vismarkt wordt afgesloten.

2003

Na één komt twee.
Na het gigantische succes van de eerste mixcd volgt Give Space a Chance.
Na de uitvinding van de eeuw mag Discobar Galaxie terug naar Werchter.
En na de grote opkomst op Marktrock vorig jaar mogen ze afsluiten op de Oude Markt: het hoofdpodium.

Dewit mag Bandy Bandy van Zap Mama remixen. Een van de individuele vocal geluidsporen heeft als naam Erykah. Pas later ontdekt hij dat het ook echt om Badu gaat. Zijn versie krijgt de naam Bobby E. Remix, om internationale verwarring en cowboy enthousiasts te vermijden.

Voor StuBru maakt hij De Jaren Stillekes. Een programma over de eeuwenoude geschiedenis van de radiozender, gepresenteerd door deskundigen Ronny Mosuse en Steven Van Herreweghe, en volledig opgenomen in de home-studio/eetkamer ten huize Dewit.

2004

Dewit start met dj-kompaan 4T4 (Kristof Michiels) het nieuwe duo The BreakBeatles.

Het tussenpodium op Rock Werchter wordt uitgebreid met bevriende dj’s, met Dewit als spilfiguur. Het wisselende collectief heet de Galaxie Gangbang Soundsystem en blijft uitrukken tot 2012.

2005

Samen met drummer/producer Luuk Cox richt Dewit de twisted synthrockband Shameboy op. Rechoque, hun eerste wapenfeit, wordt dé danshit van 2005. Op 1 december geeft het duo een eerste optreden in Het Depot (Leuven). Ze bewijzen dat elektronische ook live interessant kan zijn.

In juni verschijnt de derde Galaxie mixcd: Space Bar.

DJ Bobby Ewing's Bang Howdy remix van Jaloes van ’t Hof van Commerce verschijnt als b-kant op de single.

2006

Stad Leuven benoemt Dewit tot allereerste (en laatste) stads-dj. In het kader van Kulturama stelt hij zijn eerste stadremix voor.

Ook de tweede single van Shameboy breekt potten. Na Strobot volgt Wired for Sound met gastzanger Tim Vanhamel. En een eerste album: Hi, Lo and in Between. En de eerste grote gigs: Dour, Marktrock, Pukkelpop en I Love Techno.

DJ Bobby Ewing krijgt een vaste rubriek in het StuBru-programma De Sample Minds van Stijn Van de Voorde. In Brieven aan Bobby ontleedt hij vakkundig bekende popnummers en achterhaalt hij waar de mosterd vandaan komt.

Op Laundry Day mag Discobar Galaxie de lichten uit doen. Met ballonnen.

2007

Als stads-dj creëert Dewit de Cryptoloop. Tijdens Kulturama kunnen bezoekers van de crypte onder de Leuvense Sint-Pieterskerk zelf de soundtrack bepalen door met de geluidssporen te spelen.

De vierde Galaxie-cd, The Original Multiplayer Soundsystem, is meteen een driedubbelaar. Met één mixplaat en twee schijfjes vol nummers om te bewaren.

Shameboy heeft een drukke festivalzomer. Tussendoor werken Cox en Dewit aan een nieuwe plaat met als eerste single Splend It.

2008

Dewit sluit zijn ambt als stads-dj af met 30:00. Een muziekstuk om op te lopen, zwaar geïnspireerd door 45:33 van LCD Soundsystem. Het wordt voorgesteld tijdens de DJ Bobby Ewing Run. Vanop een busje laat hij zijn werk door de Leuvense binnenstad galmen, gevolgd door een horde lopers. Halfweg draait Dewit een traditionele volksdans op het Ladeuzeplein.

Met hun tweede plaat Heartcore onder de arm krijgt Shameboy een mooie plaats op de affiche van Rock Werchter. Voor een uit zijn voegen barstende Marquee nemen ze een live CD en DVD op onder de titel: Live at the Pyramid Marquee. Geen letter is gelogen.

Als Bobby Ewing maakt Dewit ook zijn eerste soloshow op StuBru. In de DJ Bobby Ewing Sessions draait hij elektronische luistermuziek van het dansbare type. Prachtig gepresenteerd door Marc Van den Hoof. De ongewone combinatie van die diepe Klara-stem met trage elektronica werkt wonderwel.

En Dewit zorgt voor de soundtrack bij eerste theatershow van Adriaan Van den Hoof: Achterklap. Later doet hij zelfde voor Doortocht (2011) en Hoogspanning (2013).

2009

De nieuwe Ketnet tienerserie Click-ID krijgt een soundtrack van Dewit. In de reeks beheren enkele studenten een eigen website. De biepjes, bliepjes en catchy generiek komen uit zijn Korg synthesizer.

Tijdens de Studentenwelkom in Gent draait Discobar Galaxie voor haar grootste publiek ooit. Galaxie zegt 20.000, de politie zegt 30.000.

Dewit stelt opnieuw een Galaxie triple-cd samen: Inside The Soundsystem.

Na vijf jaar stapt Dewit uit Shameboy.

2010

Met DJ 4T4 (vanaf dan King DJ) richt Dewit een nieuw duo op. Als Martians maken ze ‘nieuwe disco’. Hun eerste EP draagt als titel(song) Theme Tune. Als duo remixen ze ook Bid van STIJN.

In november verschijnt Bobby E.’s eerste single onder eigen naam. Two Girlz is een instrumentale, dansbare cover van Twee meisjes van Raymond Van het Groenewoud. Raymond is fan.

2011

Van Martians verschijnt een tweede EP: Bonitos. De trage, balearic sound valt in de smaak en wordt volop gedraaid door Aeroplane.

Van Galaxie verschijnt een nieuwe triple-cd: Boombox. Elk schijfje heeft een eigen flavour. This dolby is surrounded is een klassieke Galaxie-feestmix. Slow is the new fast is traag zonder melig te worden. En Groovin' on a Sunday afternoon bevat de essentie van goede muziek in een mixtape die zelfs de bomma kan smaken.

2012

Voor het bejubelde programski Magazinski over jonge menski – OP12 en op Canvas – is Dewit muziekleverancier en muzieksamensteller.

In maart organiseert Discobar Galaxie haar eerste Nightshift. Dan staan ze met de late in hun favoriete zaal, Het Depot in Leuven. Lekker dansen zonder zever. Anno 2016 is het concept al aan een achtste editie toe. Tot groot jolijt slagen ze erin om DJ-held en ouderdomsdeken der DJ’s Norman Jay (UK) te strikken.

Bij HUMO zit de cd-box The Galaxie's Guide To The Discobar. Geen mixalbums, maar vier perfect gebalanceerde compilaties. Daarop wat voor Dewit dé essentie is van Soul, Funk, Disco en Rap. In het najaar ligt de box ook bij de reguliere platenboer. Deze keer met een extra cd: House.

2013

Midden januari gaat de theatershow Belpop Bonanza in première. Muziekencyclopedie Jan Delvaux en dj-verteller Bobby Ewing introduceren zo samen de 'stand-up-rockumentary'. In hun shows vertellen ze de vaderlandse popgeschiedenis. En Dewit moet niet onderdoen. Onder zijn hoofdtelefoon schuilt een buitengewone muzikale kennis. Voortaan wordt het duo de apostels van de Belpop genoemd.

In de zondagavondshow De neus van Pinokkio (Eén) met Bart Peeters zorgde Dewit voor de aanstekelijke deuntjes. Niet gelogen!

2014

In navolging van Galaxie’s Nightshift-feestjes verschijnt de gelijknamige compilatie-cd: Nightshift. Vol funksouldisco en vette beat, als een goed samengestelde mixtape. Zo eentje uit de tijd dat het nog op cassette moest.

2015

De apostels van de Belpop keren terug naar het theater met Belpop Bonanza Bis. Hun nieuwe voorstelling is geruststellend gelijkend en verrassend anders. Het speelveld blijft de Belgische muziekgeschiedenis, natuurlijk.

Dewit creëert het geluid bij een spotje van CZAR voor Barcode Leuven, dat waarschuwt voor tinnitus. De video haalt brons op de Creative Belgium Awards.

2016

Delvaux en Dewit brengen vijf keer Belpop Bonanza Royale. Geen reprise, maar een koninklijke marathoneditie met het beste uit de twee Belpop voorstellingen.

Tussendoor bedenken ze Het Gouden Horloge, waarmee ze vergeten helden van de Belpop een ultiem en uniek eerbetoon willen geven. Het eerste Horloge (en een nieuwe live tournee) gaat naar André Brasseur. Niemand kent zijn naam, maar iedereen kent zijn Hammond-orgelmuziek. Ze slagen er zelfs in om hem als oudste artiest ooit op Pukkelpop 2016 te laten spelen voor een volle Marquee.

Intussen gaat Dewit ook mee op tournee met Adriaan Van den Hoof. Samen met Tom (Pele) Peeters speelt hij live de (achtergrond)muziek in van Nee, het was gisteren ook al laat.

De Bobby Ewing Remix van Billie’s Caught By The Tide verschijnt op de 83e Serious Beats verzamelaar.

Dewit selecteert en componeert de soundtrack van Callboys, de nieuwe fictiereeks van Jan Eelen voor VIER. Met Belgische funk uit de jaren 70 en elektronische sounds uit de jaren 80. Perfect uit elkaar gehaald, aan elkaar geplakt of in elkaar gestoken. Ja, de serie gaat over betaald mannelijk gezelschap. Maar dat is geen excuus om de tv toch niet wat harder te zetten.